God sommer med 3 tips til sakprosabøker

Sjekk våre utvalgte sakprosafavoritter til ferien.
Bilde av markedskonsulent Silje som anbefaler en av flere sakprosabøker

I Biblioteksentralen jobber vi med å lage relevante tjenester til bibliotek, og denne uken lanserte vi 21 nye termer knyttet til sakprosabøker i Forrigebok.

– Det er et konkret eksempel på noe som gjør det litt enklere å formidle litteratur til lånerne, forteller Hans Vigen, administrerende direktør i Biblioteksentralen.

– Og siden det snart er sommerferie og mer tid til lesing, deler vi gjerne noen interne sakprosatips fra medarbeiderne våre.

Les også om de nye termene på forrigebok.no

Boktips #1: «Ekorn» av Synnøve Borge

Anbefalt av Ida Have i teamet for metadataproduksjon

I familien til Ida går det mye i høytlesing. Og akkurat nå skaper Synnøve Borges bok om ekorn stor felles leseglede for liten og stor, eller som Ida sier:

– Ekorn er en fortellende sakprosabok. Den er spennende. Den er fra naturen. Og den er populærvitenskapelig. Bli bedre kjent med ekornet du også.

Boktips #2: «Giftpillen» av Øyvind Strømmen

Anbefalt av Martin Torp i skolesamlingen

Martin har nylig lest Giftpillen av Øyvind Strømmen. Den tar opp et tema mange i bibliotek og politikk er opptatt av.

– Giftpillen handler om konspirasjonsteorier og deres forferdelige innvirkning og skade på samfunnet vi lever i dag. En dokumentarisk og veldig viktig bok.

Boktips #3: «Ingen kan spytte på et smilende ansikt» av Synne Sun Løes

Anbefalt av Silje Mella i salgs- og markedsteamet

Silje har funnet en favoritt i mylderet av sakprosabøker i Ingen kan spytte på et smilende ansikt med undertittelen «Om identitet, overlevelsesteknikk og koreansk hevnkunst».

– Å finne en sakprosabok skrevet av en som ligner på deg – om en som ligner på deg, det er ingen enkel kunst. Denne boka klarer det. Den handler om utenforskap og minoriteter. Den er analytisk og tankevekkende. Jeg anbefaler den varmt.

God sommer!

Simon Stranger på scenen på høstens bokdager i Biblioteksentralen.

Inntrykk fra høstens bokdager i Bibliotekenes Hus

– Det har vært utrolig fint å møte alle de som jobber med litteratur og formidling hver dag og som gjør en så viktig jobb med å fange unge lesere, sier Simon Stranger. Han var en av forfatterne som deltok på bokdagene høsten 2024.

Brukerinnsikt gjennom dialog

Det nye brukerpanelet og tiltaket «Ukas bibliotek» gir oss bedre innsikt i hva bibliotekene trenger i utviklingen av nettsider og digital formidling, forteller Ane Drabløs Pettersen i Biblioteksentralen.