Aktiv formidling i bibliotek med Forrigebok

Forrigebok som formidlingsverktøy kan for eksempel brukes i samtaler med lånerne på biblioteket. Foto: Nikolaj Blegvad
Meld deg på webinar og få konkrete tips til hvordan Forrigebok kan brukes i aktiv formidling på biblioteket og i digitale kanaler.

Gjennom bibliotekenes inspirerende og aktive formidling hjelper innhold fra Forrigebok nå lesere over hele landet til å finne sin neste leseopplevelse.

På webinaret får du høre mer om hvordan Forrigebok brukes kreativt, både i fysisk og digital formidling.

09.00–09.30 Formidling med Forrigebok og lesersørvis på biblioteket

• Silje Helgevold ved Sandnes bibliotek forteller om hvordan de jobber med Forrigebok og lesersørvis
  • Veronica Talgø fra Trondheim bibliotek forteller om hvordan de jobber med Forrigebok og lesersørvis
  • Samtale og spørsmålsrunde med Silje og Veronica

09.30–09.45 Formidling med Forrigebok digitalt

• Teaser: Her kommer en liten post på programmet om en digital tjeneste som bruker åpne data fra Forrigebok, men som ikke er utviklet av et bibliotek eller av oss
  • Inger Nygård forteller om hvordan Biblioteksentralen jobber med Forrigebok og digital formidling på bibliotekenes nettsider
  • Lansering av en liten film om hvordan innhold som skapes digitalt får ringvirkninger i (det fysiske) bibliotekrommet.

Webinaret er gratis og åpnet for alle, men husk å melde deg på for å få lenke til arrangementet. Alle påmeldte får også tilgang til opptak sendt på e-post i etterkant av arrangementet.

Trenger du mer info om Forrigebok?

Forrigebok ble lansert i 2022 og er utviklet av Biblioteksentralen i samarbeid med bibliotekarer i hele landet for å

• skape nytt innhold (nye typer data) til formidling av bøker i norske bibliotek
  • muliggjøre deling og gjenbruk av data mellom bibliotek

I dag er Forrigebok en virksom og pulserende digital dugnad med rundt 800 nye registreringer av bøker hver måned og nesten 17 000 registreringer i alt.

Hvis dette er første gang du hører om Forrigebok og du derfor gjerne vil vite mer, kan du lære mer om verkøyet:

Kommende arrangementer