Inntrykk fra høstens bokdager i Bibliotekenes Hus

– Det har vært utrolig fint å møte alle de som jobber med litteratur og formidling hver dag og som gjør en så viktig jobb med å fange unge lesere, sier Simon Stranger. Han var en av forfatterne som deltok på bokdagene høsten 2024.
Simon Stranger på scenen på høstens bokdager i Biblioteksentralen.
Simon Stranger på høsten bokdager i Bibliotekenes Hus. Foto: Claus A Johannesen

Sammen med illustratør Helena Lindholm er Simon Stranger aktuell med Kokotopia i renessansen, den femte boka i «verdenshistoriens morsomste verdenshistorie for 8­–12-åringer».

Under høstens bokdager kunne han presentere den nye boka for om lag 350 bibliotekarer som fulgte arrangementet i sanntid, fysisk eller digitalt.

Biblioteksentralen arrangerer bokdager to ganger i året, hver vår og høst, der forlag og forfattere presenter sine nyeste utgivelser. Den første dagen handler om nye voksenbøker, mens den andre dagen setter barne- og ungdomsbøkene i sentrum.

Forlaget Fontini som utgir Kokotopia-serien, deltok i høst også med egen stand under barnebokdagen.

– Jeg reiser mye rundt, men det her er første gang jeg har møtt så mange bibliotekarer samlet på ett sted, sier Stranger, og legger til en hilsen til bibliotekansatte i hele landet:

– Takk for jobben dere gjør!

Stemningsrapport fra bokdagene – snurr film

Har du lurt på hvordan det er å delta på bokdagene i Bibliotekenes Hus? Nå kan du sjekke selv i denne lille filmen fra høstens bokdager.

I tillegg til Simon Stranger møter du Thale Jerpseth fra Biblioteksentralen, Tanja Hoel i forlaget Cappelen Damm og Karin Jevnehagen Sander fra Deichman Torshov i Oslo.

Snurr film:

Filmen er på 01:21 minutter og ligger på plattformen Vimeo. Den er laget av Claus A. Johannesen i Biblioteksentralen.

Brukerinnsikt gjennom dialog

Det nye brukerpanelet og tiltaket «Ukas bibliotek» gir oss bedre innsikt i hva bibliotekene trenger i utviklingen av nettsider og digital formidling, forteller Ane Drabløs Pettersen i Biblioteksentralen.