Er biblioteket ditt for alle?

Fotografiet viser artikkelforfatter Hans A. Vigen og et utsnitt av artikkelen slik den ser ut i papirutgaven av årsrapporten, der den også er trykt.

Hvis hele befolkningen skal oppleve biblioteket som sitt, må viktige samarbeidspartnere som Biblioteksentralen og kommunale eiere gi enda bedre støtte til utvikling i bibliotek.

Åpne data fra Forrigebok

Åpne data fra Forrigebok.no

Over 400 bibliotekansatte legger inn data i Forrigebok. Nå blir dataene også enkle å hente ut. Biblioteksentralen har nylig lansert et åpent Forrigebok-API.

Fristande formidling på Voss

ritha-helland-biblioteksjef-voss

Voss bibliotek var ute etter ei nettsideløysing som legg til rette for enkel publisering og god formidling. Etter eit omfattande forarbeid fall valet på Libry Content.

Tilgjengelighetserklæring for bibliotek

Fra 1. februar 2023 må alle offentlige virksomheter ha på plass en tilgjengelighetserklæring for nettsidene sine. Biblioteksentralen har ambisjoner om at formidlings- og nettsideplattformen Libry Content skal gjøre det enkelt for bibliotek å være best i klassen på universell utforming.